Folder-screening-pasgeboorne.jpg

Hielprik en gehoortest

Zodra je kindje is aangegeven bij de afdeling burgerzaken op het gemeentehuis, volgt automatisch een oproep bij de GGD om bij je kind een hielprik en een gehoortest te doen. Wanneer jullie als ouders hier toestemming voor geven komt de wijkverpleegkundige hiervoor in de eerste week na de geboorte thuis langs. Als je kind meerdere dagen in het ziekenhuis ligt, wordt de hielprik daar gedaan. De gehoortest wordt dan vaak uitgevoerd als je kind weer thuis is.

Hielprik

Bij de hielprik wordt wat bloed afgenomen uit de hiel van je kind. Dit bloed wordt onderzocht op een aantal ernstige, zeldzame aangeboren ziekten, o.a. een ziekte van de bijnieren, schildklierziekte, taaislijmziekte, sikkelcelziekte (een vorm van bloedarmoede) en een aantal stofwisselingsziekten. De meeste ziekten zijn niet te genezen, maar wel te behandelen. Tijdige opsporing en behandeling voorkomt of beperkt ernstig schade aan de ontwikkeling van je kind.
Als je na het afnemen van de hielprik niets hoort dan betekent dit dat de uitslag goed is. Geen bericht is goed bericht dus! Mocht er een afwijkende uitslag uitkomen dan hoor je dit meestal binnen 4 weken en verloopt de berichtgeving via de huisarts.

Gehoortest

Iedere pasgeboren baby krijgt een gehoortest aangeboden. Met deze test wordt gemeten of je baby goed genoeg hoort om te leren praten. Het resultaat van de gehoortest is direct bekend.

Bij Spoed of bevalling bellen naar 06-53714659

Bij algemene vragen en geen spoed bel je tijdens het telefonisch spreekuur, elke werkdag van 13:00-14:00, naar 0343-513885

Aanmelden kan ook telefonisch.

Email: info@verloskundigendriebergen.nl

Lees hier onze privacy verklaring

Spreekuurlocaties:
Gezondheidscentrum De Bosrand